Onderzoek bij kinderen en jongeren

Soms is het belangrijk om beter te begrijpen hoe een kind of jongere zich ontwikkelt, leert of functioneert. Onderzoek kan helpen om meer inzicht te krijgen in de sterke kanten, uitdagingen, de sociale en emotionele ontwikkeling, het functioneren op school of de relatie tussen ouder en kind.

Indien nodig kan een DSM-classificatie worden gesteld, bijvoorbeeld bij autisme of AD(H)D.

Het onderzoek bestaat uit gesprekken, observaties, vragenlijsten en verschillende testen. Met toestemming nemen we ook informatie mee van school en andere betrokken hulpverleners. De resultaten worden binnen drie maanden vastgelegd in een onderzoeksverslag, waarna we samen bespreken welke hulp passend is.

Verschillende soorten onderzoek

Intelligentieonderzoek

Geeft inzicht in hoe een kind denkt, leert en problemen oplost. Dit helpt sterke kanten en mogelijke uitdagingen op het gebied van leren en ontwikkelen beter te begrijpen.

Sociale en emotionele ontwikkeling

Brengt in kaart hoe een kind omgaat met gevoelens, relaties en uitdagingen in het dagelijks leven. De sociale en emotionele ontwikkeling onderzoeken we door middel van gesprekken, observaties, opdrachten en vragenlijsten.

Functioneren op school

Met toestemming nemen we contact op met de leerkracht. We vragen de leerkracht om 1 of meerdere vragenlijsten in te vullen en waar nodig plannen we een (telefonisch) gesprek met de leerkracht. Op deze manier krijgen we een beeld van het functioneren op school van jouw kind.

Ouder-kindrelatie / opvoedingssituatie

De band tussen ouder en kind is belangrijk voor de ontwikkeling. Dit onderzoek geeft inzicht in de interactie tussen ouders en kind, de gezinssituatie en opvoedingsstijl.

Neuropsychologisch onderzoek

Geeft inzicht in het functioneren van de hersenen en de invloed daarvan op gedrag, emoties, leren en denken. Hierbij wordt gekeken naar zaken zoals aandacht, geheugen, taal, plannen, motoriek en probleemoplossend vermogen.

Het onderzoek bestaat uit testen en opdrachten (zoals geheugentaken, taalopdrachten en puzzels) én vragenlijsten over gedrag, emoties en school.

DSM-classificatie (bijv. autisme, AD(H)D)

Wanneer er sprake is van psychische of gedragsproblemen kan een DSM-classificatie duidelijkheid geven en helpen bij het inzetten van passende hulp. Dit gebeurt via gesprekken, observaties en gestandaardiseerde testen, waaronder vaak ook een intelligentieonderzoek.

Geeft inzicht in hoe een kind denkt, leert en problemen oplost. Dit helpt sterke kanten en mogelijke uitdagingen op het gebied van leren en ontwikkelen beter te begrijpen.

Brengt in kaart hoe een kind omgaat met gevoelens, relaties en uitdagingen in het dagelijks leven. Dit gebeurt met gesprekken, observaties, opdrachten en vragenlijsten.

Met toestemming nemen we contact op met de leerkracht. We vragen de leerkracht om 1 of meerdere vragenlijsten in te vullen en waar nodig plannen we een (telefonisch) gesprek met de leerkracht. Op deze manier krijgen we een beeld van het functioneren op school van jouw kind.

De band tussen ouder en kind is belangrijk voor de ontwikkeling. Dit onderzoek geeft inzicht in de interactie tussen ouders en kind, de gezinssituatie en opvoedingsstijl.

Geeft inzicht in het functioneren van de hersenen en de invloed daarvan op gedrag, emoties, leren en denken. Hierbij wordt gekeken naar zaken zoals aandacht, geheugen, taal, plannen, motoriek en probleemoplossend vermogen.

Het onderzoek bestaat uit testen en opdrachten (zoals geheugentaken, taalopdrachten en puzzels) én vragenlijsten over gedrag, emoties en school.

Wanneer er sprake is van psychische of gedragsproblemen kan een DSM-classificatie duidelijkheid geven en helpen bij het inzetten van passende hulp. Dit gebeurt via gesprekken, observaties en gestandaardiseerde testen, waaronder vaak ook een intelligentieonderzoek.

Onderzoek

Werkwijze

1. Aanmelding
Een kind of jongere kan aangemeld worden door te mailen, een bericht te sturen via de website of te bellen. Er zal telefonisch contact opgenomen worden om te kijken of de hulpvraag passend lijkt. Het aanmeldformulier, de zorgovereenkomst en eventueel een vragenlijst wordt toegestuurd.
1
2. Intake
Als de hulpvraag passend lijkt, wordt er een intake gepland. Het gesprek duurt ongeveer drie kwartier tot anderhalf uur. Tijdens het intakegesprek wordt de reden van aanmelding besproken. Informatie uit het intakeformulier en de ingevulde vragenlijsten komen aan bod. Wanneer er sprake is van eerdere hulpverlening wordt hier op doorgevraagd. Tevens wordt uitgelegd wie Praktijk Juno is, welke hulpverleningsvormen worden geboden en welke werkwijze wordt gehanteerd.
2
3. Onderzoek
Wanneer de beschikking binnen is, kan het onderzoek gestart worden. Het onderzoek wordt doorgaans binnen 3 maanden afgerond. Eerst wordt er informatie ingewonnen bij school/dagbesteding en betrokken hulpverlening (na toestemming). Er worden meerdere afspraken gepland voor de afname van het onderzoek. Het onderzoek kan bestaan uit gesprekken met het kind, met ouders en/of school, een observatie op school of thuis, het invullen van digitale vragenlijsten en afname van diagnostiek bij het kind.
3
4. Advies en evaluatie
Na het onderzoek vindt er een adviesgesprek met ouders plaats (en eventueel het kind) waarin de uitslag van het onderzoek wordt besproken en adviezen worden gegeven. Ouders ontvangen na het adviesgesprek het onderzoeksverslag. In een vervolggesprek met ouders en/of andere betrokken partijen, zoals wijkcoach, school of hulpverlening, wordt uitgebreid stilgestaan welke aanbevelingen passend lijken voor het kind. Een aanbeveling kan bijvoorbeeld een bepaalde behandeling of begeleiding zijn. Er wordt besproken of Praktijk Juno de ondersteuning kan bieden of dat een andere organisatie meer passend is. Aan het einde van het gesprek wordt geëvalueerd hoe betrokken partijen het traject ervaren hebben. De verwijzer ontvangt een korte terugkoppeling van het onderzoek.
4