Onderzoek bij kinderen en jongeren
Soms is het belangrijk om beter te begrijpen hoe een kind of jongere zich ontwikkelt, leert of functioneert. Onderzoek kan helpen om meer inzicht te krijgen in de sterke kanten, uitdagingen, de sociale en emotionele ontwikkeling, het functioneren op school of de relatie tussen ouder en kind.
Indien nodig kan een DSM-classificatie worden gesteld, bijvoorbeeld bij autisme of AD(H)D.
Het onderzoek bestaat uit gesprekken, observaties, vragenlijsten en verschillende testen. Met toestemming nemen we ook informatie mee van school en andere betrokken hulpverleners. De resultaten worden binnen drie maanden vastgelegd in een onderzoeksverslag, waarna we samen bespreken welke hulp passend is.
Verschillende soorten onderzoek
- Intelligentieonderzoek
- Sociale en emotionele ontwikkeling
- Functioneren op school
- Ouder-kindrelatie / opvoedingssituatie
- Neuropsychologisch onderzoek
- DSM-classificatie (bijv. autisme, AD(H)D)
Intelligentieonderzoek
Geeft inzicht in hoe een kind denkt, leert en problemen oplost. Dit helpt sterke kanten en mogelijke uitdagingen op het gebied van leren en ontwikkelen beter te begrijpen.
Sociale en emotionele ontwikkeling
Brengt in kaart hoe een kind omgaat met gevoelens, relaties en uitdagingen in het dagelijks leven. De sociale en emotionele ontwikkeling onderzoeken we door middel van gesprekken, observaties, opdrachten en vragenlijsten.
Functioneren op school
Met toestemming nemen we contact op met de leerkracht. We vragen de leerkracht om 1 of meerdere vragenlijsten in te vullen en waar nodig plannen we een (telefonisch) gesprek met de leerkracht. Op deze manier krijgen we een beeld van het functioneren op school van jouw kind.
Ouder-kindrelatie / opvoedingssituatie
De band tussen ouder en kind is belangrijk voor de ontwikkeling. Dit onderzoek geeft inzicht in de interactie tussen ouders en kind, de gezinssituatie en opvoedingsstijl.
Neuropsychologisch onderzoek
Geeft inzicht in het functioneren van de hersenen en de invloed daarvan op gedrag, emoties, leren en denken. Hierbij wordt gekeken naar zaken zoals aandacht, geheugen, taal, plannen, motoriek en probleemoplossend vermogen.
Het onderzoek bestaat uit testen en opdrachten (zoals geheugentaken, taalopdrachten en puzzels) én vragenlijsten over gedrag, emoties en school.
DSM-classificatie (bijv. autisme, AD(H)D)
Wanneer er sprake is van psychische of gedragsproblemen kan een DSM-classificatie duidelijkheid geven en helpen bij het inzetten van passende hulp. Dit gebeurt via gesprekken, observaties en gestandaardiseerde testen, waaronder vaak ook een intelligentieonderzoek.
Geeft inzicht in hoe een kind denkt, leert en problemen oplost. Dit helpt sterke kanten en mogelijke uitdagingen op het gebied van leren en ontwikkelen beter te begrijpen.
Brengt in kaart hoe een kind omgaat met gevoelens, relaties en uitdagingen in het dagelijks leven. Dit gebeurt met gesprekken, observaties, opdrachten en vragenlijsten.
Met toestemming nemen we contact op met de leerkracht. We vragen de leerkracht om 1 of meerdere vragenlijsten in te vullen en waar nodig plannen we een (telefonisch) gesprek met de leerkracht. Op deze manier krijgen we een beeld van het functioneren op school van jouw kind.
De band tussen ouder en kind is belangrijk voor de ontwikkeling. Dit onderzoek geeft inzicht in de interactie tussen ouders en kind, de gezinssituatie en opvoedingsstijl.
Geeft inzicht in het functioneren van de hersenen en de invloed daarvan op gedrag, emoties, leren en denken. Hierbij wordt gekeken naar zaken zoals aandacht, geheugen, taal, plannen, motoriek en probleemoplossend vermogen.
Het onderzoek bestaat uit testen en opdrachten (zoals geheugentaken, taalopdrachten en puzzels) én vragenlijsten over gedrag, emoties en school.
Wanneer er sprake is van psychische of gedragsproblemen kan een DSM-classificatie duidelijkheid geven en helpen bij het inzetten van passende hulp. Dit gebeurt via gesprekken, observaties en gestandaardiseerde testen, waaronder vaak ook een intelligentieonderzoek.
Onderzoek
Werkwijze
1. Aanmelding
2. Intake
3. Onderzoek
4. Advies en evaluatie